Alla option ska monteras och bilen ska provköras och utvärderas.
Vi börjar med att preparera det nya och snabbare servot innan vi demonterar bilen. Genom att ansluta servot till bilen och sätta på både bil och sändare får man servot i neutral position. Kontrollera att trim ST ovanför ratten på sändaren står på 0%.
Flytta servoräddaren till det nya servot så att piggen står rakt upp.
Dessa delar flyttas från det gamla servot till det nya.
Skruv.
Bricka.
Fjäder.
Servoräddare styrstagsdel.
Servoräddarde servoaxeldel.
En liten klick gänglåsning på servoaxeln.
OBS, på det servot vi använde passade inte servoräddaren på servoaxeln till 100% så en liten klick gänglåsning användes för att hjälpa till så att inte servoräddaren ändrar läge på servoaxeln.
Här har vi monterat servot och framvagnen på kolfiberplattan. Servot passar precis i utrymmet.
Servofästena skruvas först på servot och därefter skruvas servot på plattan. Fästena är avlånga i sidled för att man ska kunna ställa servot och styrstaget i neutralt läge. Mer om det senare.
Styrspindlarna monteras på likadant sätt som på den traditionella 02 modellen.
Här är båda spindlarna på plats och styrstaget ska monteras.
Håll koll på skuvarna då de är lite speciella och reservdelar fins ännu inte. Vi tappade den ena vid premiärturen men som tur var hittades den igen.
Lite gänglåsning bör användas.
Nu är det dags att riva orginalbilen och flytta över elektronik o batteriboxen.
Håll även reda på dessa fyra ytterst små skruvar. 1x2mm.
Otrolig skillnad mot förra bilden.
Batterierna är på plats för att servot och styrningen kontrolerades i detta läge.
Sladden till servot kommer att kortas ner då den är onödigt lång.
Konstigt nog så fungerade inte metallmotorkonsollerna med plastmotorfästet så de fick bytas tillbaka :(
En uppsättning alufälgar blev pricken över i-et.
Först provkörningen gjordes på mekmattan, utan däck.
Vi kunde inte motstå frestelsen. :)
Antennen var knepig att montera då det vita fästet i kolfiberlocket snurrade med. Vi fick hålla mot med en näbbtång.
Läcker sidovy.
Och så återkommer vi till en liten missberäkning.
Det nya servot är något större och har sin utgående axel något till vänster mot orginalet.
Som ni ser på bilden så linjerar inte uttaget på styrstaget med servoaxelns styrtapp.
Det medför att man måste trimma satyrningen till 80% för att få bilen att gå rakt.
Det får till följd att styregenskaperna blir osymetriska. Man kan inte svänga åt höger lika mycket som åt vänster. Med kan sätta EPA för att få styrutslagen lika men det blir inte helt bra ändå.
Nu väntar vi bara på att aluminiummotorfästet ska komma. Aviserad till importören till den 23/12 för den som tror på det :) Den som väntar på något gott väntar alltid för läng.....eller?
En kort provtur med orginaldäcken som flyttades över gjordes. Känslan var grym. Bilen svarade mot förväntningarna även om servot verkade vara lite skumt och levde stundtals sitt eget lilla liv.
Fjädringen bak skall också angripas då nya motorfästet kommer. Just nu används plast sakerna som föjde med bilen och de mjukaste fjädrarna.
Karossen kommer på till nästa gång och mer avanserad provkörning ska göras.