Hoppa till sidans innehåll

Provkörning av Iwaver02M/FO

07 JAN 2008 00:00
Körprov med Iwever02M/FO

Bilen är inte riktigt färdig ännu men en utvärdering så här långt känns naturligt.
  • Skapad: 07 JAN 2008 00:00

Följande har gjorts:

Chassiplatta och kretskortslock har bytts ut till kolfiber.

Hela framvagnen är utbytt.

Nytt styrservo.

Aluminiumfälgar.

En kuldiff har monterats och en starkare motor.

 

Återstår att göra:

Montera aluminiummotorfäster

Ordna med fjädringen bak.

Byta till bättre servo. 

 

Hur blev det då?

 

Bilder och film kommer snart att finnas.

Provkörningen skedde med en MiniCooper kaross. Inte det bästa valet ur väghållnigshänseende då den är hög men kanske det snyggaste. Till en början gick det inte alls bra. Bilen var otroligt nervös och överstyrde mycket. Ett par stenhårda orginal kyosho framdäck fick bilen att understyra lite lagom. Bilens ticks berode på ett havererat styrservo. Efter byte gick det mycket bättre. Efter några provrundor och fotografering plockades en AR-30 motor på och bilen sköt fart på riktigt. Tyvärr är de nya AR30 motorerna försedda med allt för kraftiga magneter så man får i princip tvärnit då man släpper gasen. Med de nya fartresurserna blev bilen understyrd men tiden medgav inte att prova fram en ny uppsättning av däck. Det var andra saker som var mer interesanta att prova ut.

Några försök gjordes genom att sänka framvagnen. Tyvärr medförde det att styrstaget hoppade av styrtappen på servoräddaren. Här måste man klura lite på en lösning.

Det grundläggande problemet är det snabbare servot har sin utgående axel något till vänster än vad orginalet har. Det resulterar i att då man svänger vänster ( servotappen går åt höger) tappar axeltappen nästan greppet om styrstagets uttag redan inna sänkningen. Åtgärden som kunde göras var att begränsa styrutslaget men det var ytterst temporärt nu under provkörningen. Ett servo med bättre mått behövs.

Bakvagnens mystiska upphängning medför att ganska stora krafter krävs för att komprimera fjädringen då kraften kommer på båda hjulen samtidigt men små vid krängning av bakvagnen. Hård eller mjuk fjäder är frågan. Hållarna av plast för fjädrarna känns inte seriösa. En aluminium variant (gamla MR01ans krängningshämmare) tänkte provades men de var något för långa. Dessa fanns också som oljedämpare. Med lite modifiering av övre fästet kanske de går att montera.

Den övre kolfiberplattan känns i tunnaste laget då de övre stötdämparfästena är monterade på små vingar som sticker ut. Dessa vingar blir för flexibla.

Det känns som om bilen kommer att kunna prestera då den ligger stadig och är följsam på banan. Den starkare motorn ger fartresurser utöver vad som bilen kan hantera i ett grundläge. För att utnyttja effekten behöver man arbeta med setupen.

Då nytt servo hittats och aluminiummotorfästet kommit hem fortsätter bygget och utvärderingen.

 

Hej så länge

/Per

Skribent: Per Fosselius

Postadress:
Karlskrona MRK - Bilsport
Markus Almgren, Blomvägen 9
37342 Rödeby

Besöksadress:
Silvervägen 13
37150 Karlskrona

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info